Contact

bulthaup KNSM-eiland
Svolta B.V.
KNSM-laan 25
1019 LA Amsterdam
bulthaup@knsm.nl

Interview met Milko Wilner
eigenaar van bulthaup KNSM-eiland

“Je verkoopt nooit in één keer een keuken, want dan verkoop je niet wat de klant wil.”

Op 28e-jarige leeftijd start Milko met het verkopen van Duitse keukens. Inmiddels zit hij al 26 jaar in het vak, waarvan 20 jaar bij bulthaup. Na zes jaar werken als manager neemt Milko op 1 januari 2006 bulthaup KNSM-eiland over. We praten met hem over muurtjes, het prestigieuze Pontsteiger project en zijn passie voor keukens.

Een keuken is meer dan alleen een plek om te koken. “Het is het punt in huis waar mensen bij elkaar komen. Een plek waar van alles gebeurt en waar er wordt geleefd.” Een mooie en functionele keuken is belangrijk omdat we van gezelligheid, goed eten en drinken houden.

Project Pontsteiger

Iedere klant is weer een avontuur, met nieuwe uitdagingen en versies van ‘zijn’ keukens. Net zoals hij ooit zijn privékeuken mocht ontwerpen, is Milko op zoek naar de perfecte invulling van een ruimte. Zijn expertise komt dan ook terug in het vinden van simpele, op het eerste oog, niet vanzelfsprekende oplossingen. Bijvoorbeeld door een klein muurtje weg te halen waardoor zijn eigen keuken afwijkt van de rest van de wijk. Een functionele keuken in een kleine ruimte, of projecten waar er net iets meer vierkante meters beschikbaar zijn. Zoals een van zijn laatste projecten, waar Milko ontzettend trots op is. Pontsteiger. Dit tweejarig project is het grootste en meest intensieve project dat Milko ooit heeft gedaan. De uitstraling en de architectuur van Pontsteiger maakt het ook meteen het mooiste project dat hij heeft volbracht. bulthaup KNSM-eiland is hier ‘preferred supplier’ en levert bij meer dan de helft van de woningen keukens.

Tegengas

Een van de belangrijkste eigenschappen in het ontwerpproces is dat Milko tegengas geeft wanneer hij denkt dat er functionelere of mooiere oplossingen zijn. “Klanten helpen door om de tafel te gaan zitten en te kijken wat wel en niet mogelijk is, is misschien wel het leukste dat er is. Je verkoopt namelijk nooit in één keer een keuken want dan verkoop je niet wat de klant wil.” Er zijn tussen de drie en zes afspraken nodig om erachter te komen wat de klant écht wil en daarbij samenspraak te hebben met de binnenhuisarchitect.

“Het mooie aan bulthaup is dat alles in de fabriek nog met de hand wordt gedaan. Zoals de hoogglans die handmatig wordt gepolijst, waanzinnig!” Milko is regelmatig in de fabriek geweest om te kijken hoe het ontwerp van een bulthaup keuken tot stand komt. Dat alle kleuren op elkaar af zijn gestemd, zelfs de achterwanden en werkbladen is voor Milko een groot voordeel. Hij kan alles leveren, het is af, compleet en alles klopt. “Het is knap dat er vanuit één order verschillende onderdelen uit alle hoeken van de fabriek komen. Uiteindelijk belanden alle verschillende onderdelen van de keuken in één geheel op het laadperron.”

Zo vind je jouw keuken

Milko wil meegeven dat bulthaup eigenlijk toegankelijker is dan de meeste mensen denken. De luxe uitstraling geeft een beeld van de prijsstelling van bulthaup. Sommige mensen durven de stap niet te maken om de showroom binnen te stappen. Als ze dan uiteindelijk toch in de showroom staan dan komen wij met heel andere oplossingen dan de klant in eerste instantie denkt. En blijkt het financieel toch haalbaar te zijn. Daarnaast eindigt Milko graag met een aantal tips voor mensen die een keuken zoeken. Laat je allereerst goed informeren, maar laat je daarna vooral niet onder druk zetten. Het is belangrijk dat je geen ‘nummer’ bent en je goed kijkt waar je advies krijgt dat past bij jouw wensen. “Ik ben eigenlijk geen verkoper, ik ben een keukenadviseur en ontwerper.”